looptijd: 2015-2021
Renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek (RSN)
opdrachtgever: Siemens mobility b.v.
Het project Renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek (RSN-project) omvat een groot aantal renovatieprojecten op de stuwcomplexen van Hagestein, Amerongen en Driel. In deze projecten speelde Van Beest Maritiem een belangrijke rol. Door ons inzetbaar materieel, expertise, ervaring en flexibiliteit hebben wij onze opdrachtgevers voor dit project altijd goed van dienst kunnen zijn. Alle projecten zijn veilig en naar tevredenheid van de opdrachtgever afgerond.
Tijdens de renovatie van de vizierschuiven zijn tijdelijke ankerpunten geplaatst. Deze ankerpunten hebben de waterkerende functie van de vizierschuiven tijdelijk vervangen. De ankerpunten versmalden de doorvaartopening voor de schepen waardoor er bij hoogwater minder ruimte was om onder de vizierschuiven door te varen. Daarom zijn de tijdelijke ankerpunten, nadat de renovatie compleet was, door Van Beest Maritiem verwijderd en kreeg de stuw de oorspronkelijke breedte terug.
Het verwijderen van de tijdelijke ankerpunten was een groot project. De ankerpunten hielden namelijk een tijdelijk keermiddel vast om honderden tonnen aan waterdruk tegen te houden. Veiligheid heeft altijd onze aandacht. Voordat we met de uitvoering begonnen is een volledig werkplan opgesteld om het veilig werken binnen dit project te waarborgen.
Van Beest Maritiem heeft eerst een thermische lans ploeg ingezet om de ankerpunten af te branden. Daarna zijn de staalplaten met vijzels van de muur geperst. Het resterende beton is vervolgens tot achter het betonijzer gesloopt en de overige draadeinden zijn afgebrand.
Toen de volledige ankerpunten verwijderd waren is het beton opnieuw aangevuld met een speciaal, hiervoor geschikt, betonsoort. Daarna zijn de nieuwe stekken en het nieuwe betonijzer geplaatst. Vervolgens werd het geheel voorzien van een nieuwe deklaag en was het beton van de stuw weer in de originele staat hersteld. Als laatste hebben we het geheel met meerdere lagen gecoat zodat de voormalige ophangpunten niet meer zichtbaar zijn.
Het resultaat is een gladde muur waar scheepvaart, ook bij hoogwater, weer veilig langs kan varen.
Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Werkschip Haaften
- Ponton 3
- Ponton 4
- Ponton 2
- Slooprobot
- Thermische lans
- Monteurs
- Schilders
- Betonploeg
- Sloopploeg
- Kraanschip Willem sr
- Ponton 3 18.00 x 6.00
- Telerupskraan
- Diverse grote pompen
- Werkschip Haaften
- Monteurs
Alle spoelrioolschuiven onder water zijn vervangen door Van Beest Maritiem. Om dat te kunnen doen zijn eerst droogzetschotten geplaatst. Op alle stuwcomplexen (met ieder twee stuwen) zijn deze werkzaamheden vijf keer gedaan. Voor deze werkzaamheden hebben wij de duikteams geleverd. De duiker werd in de manbak met de uitschuifbare kraan op ons schip over de stuw heengezet. Door de ingebouwde lier op de kraan van kraanschip Twee Gebroeders konden we de manbak tot tien meter diep in de schacht laten zakken.
Op ons kraanschip kan aan de giek (met een snelkoppeling) een hydraulische hogedrukspuit bevestigd worden. Hierdoor hoefden er geen slangen gelegd te worden en werd het schoonmaken van de schacht van de tunnel een stuk eenvoudiger.
Tijdens de werkzaamheden kwamen we er achter dat er op twee plekken tegelijkertijd gewerkt moest worden. Er passen echter geen twee kraanschepen in de sluis, dit hebben wij opgelost met het inzetten van onze mobiele kraan, deze kon vanaf het land bij het werkgebied komen.
Het ponton hebben we gebruikt als opslag, en voor het monteren van delen van de spoelriolen.
Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Kraanschip Willem sr
- Ponton 3
- Ponton 4
- Duikteam
- Monteur
De boeienlijn bij stuwcomplex Amerongen was losgebroken, waardoor er vuil in de vispassage kan stromen. Van Beest Maritiem heeft de boeienlijn uit het water gehaald en op het ponton geplaatst waarna alle sluitingen zijn vervangen. Ook de constructie waarmee de laatste boei aan de paal vast zit was kapot, deze is ook direct vervangen. Wij hebben hiervoor een constructie gemaakt, waarin de boei om de paal gaat met behulp van hard plastic geleiders. Zodat deze paal niet verder kan beschadigen en de boeienlijn toch goed vast zit aan de paal.
Na de reparatie is de boeienlijn teruggeplaatst, waardoor het drijfvuil weer tegen gehouden wordt.
Om dit project succesvol af te ronden, heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Ponton 3
- Monteur
- Kraanschip Willem sr
- Mobile rupstelekraan
- Opslagcontainer
- Mobile rupstelekraan
- Kraanschip Willem sr
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Ponton 3
- Ponton 4
- Trekker met kar
- Leveren/verhuur van rijplaten
- Opslagcontainer
Op alle drie de stuwcomplexen heeft Van Beest Maritiem de werkzaamheden voor het verwijderen van de oude noodstroomgeneratoren voor zijn rekening genomen. Deze zijn in zijn geheel verwijderd met en door onze monteurs. Daarna zijn nieuwe noodstroomgeneratoren door onze externe monteurs geïnstalleerd, dit met hulp van ondersteuning door ons materieel.
Ook hebben we de stroomkasten, die alle besturingssystemen voor de sluizen bevatten, opgeslagen en vanuit onze werkplaats op afroep naar de juiste locatie getransporteerd. Op locatie moesten de stroomkasten naar verschillende plekken op het eiland worden gebracht. Helaas was er niet op alle eilanden een weg of verhard pad en was het een probleem om de waardevolle stroomkasten veilig en over hobbelig terrein, naar de juiste plek te krijgen. Maar bij Van Beest Maritiem denken we altijd in oplossingen. Door een aanhanger met een hydraulische laadvloer achter onze Quad te koppelen, werden de stroomkasten zonder al te veel problemen naar alle moeilijk bereikbare plekken getransporteerd.
Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:
- Quad met downloader aanhanger
- Mobiele rupstelekraan met kar
- Trekker met kar
- Opslagloods te Nieuwegein
- Diverse vrachtwagens
- Kraanschip Willem sr.
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Werkschip Haaften
- Ponton 3
- Ponton 4
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Kraanschip Willem sr
- Werk/opslag container
- Mobiele rupstelekraan
- Kraanschip 38.00 x 6.60
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Kraanschip Willem sr.
- Ponton 3
- Ponton 4
- Kraanschip 80.00 x 8.60
- Kraanschip 70.00 x 8.40
- Kraanschip 55.00 x 7.30
- Kraanschip 55.00 x 7.20
- Kraanschip 38.00 x 6.60
- Twee sleepboten
- Mobiele rups telekraan
Bij de start van het project zijn onze kraanschepen ingezet om de opdrachtgever te helpen bij het bepalen en het op GPS vastzetten van de nieuwe locaties van de cameramasten. De nieuwe cameramasten werden in een later stadium geplaatst. Met het modelcameraatje kon de opdrachtgever bepalen of camera’s op bepaalde posities het gewenste beeld gaven.
Vervolgens heeft Van Beest Maritiem alle cameramasten naar de juiste eilanden getransporteerd en deze geplaatst. Al jaren onderhouden wij deze masten. Ook het reinigen van de zonnepanelen valt hieronder.
In het stuwkanaal moest het spersein verplaatst worden. Dit zijn verlichtingsmasten die met betonvoeten in de grond zitten. Deze zijn allemaal uitgegraven en afgevoerd. Vervolgens werden met een hydraulisch trilblok, alle nieuwe voetpalen in de grond getrild op de nieuwe locaties. Daarna zijn de sperseinen overgezet naar de, in de grond getrilde, stalen voetpalen. De oude gaten hebben wij weer opgevuld met grond, zodat het geheel netjes achtergelaten is.
Voor dit project heeft Van Beest Maritiem zelf alle materialen geleverd en de werkzaamheden uitgevoerd. Er zijn in totaal twaalf nieuwe palen geplaatst, verspreid over de drie locaties.
Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:
- Kraanschip Twee Gebroeders
- Kraanschip Willem sr.
- Ponton 3
- Trilblok
- Minigraver
- Leveren van stalen buispalen
Wij kijken met trots terug op dit project; een project waar we veel van onze diensten hebben mogen inzetten, met een prachtproject als resultaat.
Gerelateerde projecten
Renovatie Stuwensemble (RSN)
looptijd: 2015-2021 Renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek (RSN) opdrachtgever: Siemens...
Read MoreHollandsche IJsselkering
Looptijd: 2010 – Heden h.ij.k. (hollandsche ijsselkering) Van Beest Maritiem...
Read MorePrinses Beatrixsluis
looptijd: 1990-heden prinses beatrixsluis opdrachtgever: rijkswaterstaat Sinds de bouw van...
Read MoreNelson Mandelabrug
looptijd: 2020 nelson mandelabrug Een opdracht kan in de praktijk...
Read More