Van Beest Maritiem
looptijd: 1990-heden

prinses beatrixsluis

opdrachtgever: rijkswaterstaat

Sinds de bouw van de Prinses Beatrixsluis in 1938 vaart de familie Van Beest er al door heen met zijn schepen. Destijds nog als transportbedrijf in grind en zand en de afgelopen 30 jaar als (o.a.) aannemer werkzaam op en rondom de sluis. Sinds de Beatrixsluis bestaat heeft Van Beest Maritiem er al mee te maken.

Inmiddels verricht Van Beest Maritiem de meest uiteenlopende werkzaamheden aan de Beatrixsluis. Doordat onze thuishaven dicht bij de sluis ligt zijn wij altijd snel ter plaatse en hebben we veel expertise opgedaan.

Tijdens de bouw van sluiskolk drie en de renovatie van kolk een en twee hebben wij zeer uiteenlopende werkzaamheden uitgevoerd voor diverse opdrachtgevers, van kleine calamiteiten tot grote aangenomen opdrachten. De meest uiteenlopende klussen zijn met succes en naar grote tevredenheid van onze opdrachtgevers uitgevoerd.

prinses beatrixsluis

Drijframen

Er passeren steeds grotere schepen de Beatrixsluis. De huidige drijframen waren daar niet op berekend, waardoor deze regelmatig kapot scheurden. Van Beest Maritiem werd gevraagd om de drijframen bestendig te maken tegen schade bij het passeren van de grote schepen.

Om dit mogelijk te maken hebben wij een verbeterde constructie ontworpen en deze met succes op de drijframen toegepast. De speciaal ontworpen stalen platen zijn gemaakt en door een lasser op de drijvers gemaakt.

De volledige opdracht bestond uit:

  • Het verwijderen van de drijframen en deze naar ons opslagterrein verplaatsen
  • Lekkages repareren en kapotte onderdelen vervangen
  • Het coaten van de drijframen
  • Het vervangen van al het azobé hout
  • Gordinghout van de drijframen
  • Het vervangen van alle bouten en moeren

Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:

  • Kraanschip Willem sr.
  • Kraanschip Twee Gebroeders
  • Mobiele telerupskraan met kar
  • Lasser
  • Houtbewerkers
  • Schilders
  • Het opslagterrein gelegen aan het Amsterdam Rijnkanaal, dicht bij de Beatrixsluis
  • Telekraan 100T
prinses beatrixsluis

droogzetkuip

Omdat de geleiderails van de sluisdeuren gemeten en geïnspecteerd moesten worden zijn wij ingehuurd om een droogzetkuip te plaatsen. De droogzetkuip van 14.000 kilo is op ons terrein, vlakbij de sluis, klaar gemaakt voor gebruik. Na het plaatsen hebben we de droogzetkuip leeg gepompt en hebben we met onze autolaadkraan met hijslier een manbak in de kuip laten zakken voor  controle, meting en inspectie van de geleiderails. 

Later hebben we steigers in de droogzetkuip geplaatst en kon er nog uitgebreider geïnspecteerd worden. Door het gebruik van een ‘fly jib’ aan onze autolaadkraan konden wij op alle lastig te bereiken plaatsen hijsen, in en rondom de droogzetkuip. Door de volledig uitgeruste kraan op kraanschip Willem sr. waren alle moeilijk bereikbare plekken met de kraan bereikbaar.

Door de negatieve knikcilinders konden we, gelegen onder de openstaande sluisdeur, materialen laden vanaf de naastgelegen brug. Van Beest Maritiem heeft al vaker droogzetkuipen geplaatst en is hier ervaren mee. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden is gewerkt met een duikploeg, zij konden vanaf het kraanschip werken. We hebben deze werkwijze 4 keer bij de sluis toegepast. 

Om eventueel onoplettend vaarverkeer te waarschuwen is Ponton 3 voor de sluis invaart geplaatst met een drip op het dek met daarop een waarschuwingstekst. 

Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:

  • Kraanschip Willem sr
  • Ponton 3, 18.00 x 6.00
  • Gebruik opslagterrein
  • Telekraan 100T
  • Verschillende monteurs
prinses beatrixsluis

Vaarweg markeringen en camera's

Tijdens het Beatrix sluis project is aan Van Beest Maritiem gevraagd om alle verlichtingsmasten, cameramasten en bebording te plaatsen. Daarnaast moest alle oude bebording en masten worden verwijderd.

De opdrachtgever zat met een ingewikkeld vraagstuk, hoe krijgen we de bekabeling van de ene naar de andere paal in het water? Wij hebben hiervoor een passende oplossing gevonden en voorgesteld een HDPE (hard plastic) buis tussen de palen op de bodem te laten zaken door middel van gewichten. Dit idee hebben wij mogen uitvoeren en was naar tevredenheid van de opdrachtgever.

Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:


  • Kraanschip met manbak
  • Ponton 3, 18.00 x 6.00
  • Ponton 25.00 x 6.00
  • Ponton 2, 6.00 x 2.00
  • Mobiele 12 tons tele rupskraan
  • Duikteam
  • Begeleidingsvoertuig Haaften
  • Verschillende monteurs
  • Sleepboot
prinses beatrixsluis

Reparatie aanvaarschot

Een uit koers geraakt schip heeft een gedeelte van de nieuwe aanvaarschotten van de Beatrixsluis beschadigd. Van Beest Maritiem kreeg de opdracht om de reparaties uit te voeren. Tijdens de overleg  van dit project zijn wij met het idee gekomen om het ontstane gat op te vullen met een tijdelijk schot, door ons getekend, berekend en gemaakt. Op deze manier is het achterstaande damwand niet beschadigd geraakt tijdens de reparaties.

Het originele schot hebben we met ons kraanschip Willem sr. op Ponton 3 geplaatst en ter plekke gerepareerd. Na de reparatie is het schot direct teruggeplaatst en is het tijdelijke schot opgeslagen bij de sluis op ons eigen opslagterrein. Zo kan deze weer gebruikt worden bij eventuele toekomstige schades aan de aanvaarschotten.

Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:


  • Kraanschip Willem sr.
  • Ponton 3 18.00 x 6.00
  • Monteurs
  • Lassers
  • Levering van aanvaarschot
prinses beatrixsluis

Trappen sluiskolk

Van Beest Maritiem kreeg de opdracht om trappen te plaatsen in de sluiskolk van de Beatrixsluis. Ons kraanschip, Willem sr. is door zijn breedte zeer stabiel en kon er eenvoudig vanaf een hoogwerker op het dek, gewerkt worden. Vanuit de hoogwerker lukte het  vervolgens eenvoudig de trappen in de sluis te plaatsen.

Om dit project succesvol af te ronden heeft Van Beest Maritiem de volgende middelen ingezet:


  • Kraanschip Willem sr.
  • Hoogwerker
  • Monteur

Vragen over dit project? Wij beantwoorden ze graag.

Neem vrijblijvend contact met ons op, dan helpen we je zo snel mogelijk verder.